Bij het ontwerp van de website is rekening gehouden met de digitale toegankelijkheid ervan. De online communicatie via formulieren, video’s en pdf’s dient bruikbaar te zijn voor iedereen, dus ook voor mensen met een functiebeperking. Door hier al bij de ontwerpfase rekening mee te houden, zorgen we ervoor dat de site voor iedereen bruikbaar is.
Concreet komt dit neer op de volgende kenmerken van de website:
- Kleurgebruik: de website heeft voldoende contrast. Ook is er geen tekst over afbeeldingen heen geplaatst en laten we kleuren niet vervagen of in elkaar overlopen. Ook is er voldoende onderscheid tussen de tekstkleur en de achtergrond en vallen de hyperlinks goed op.
- ALT-tekst: relevante afbeeldingen hebben een zogenaamde ALT-tag meegekregen. Dit betekent dat een afbeelding een titel en tekst heeft meegekregen, die kan worden voorgelezen als dit nodig is.
- HTML-code: koppen en tussenkoppen zijn voorzien van de juiste HTML-code. Zo kunnen slechtzienden eerst de tussenkoppen scannen, waarmee de structuur van een pagina voor hen duidelijk wordt.
- Begrijpelijke hyperlinks: aan de hyperlinks is een begrijpelijke tekst gekoppeld, zodat duidelijk wordt welk bestand of website wordt geopend door op de hyperlink te klikken.
- Goede tekstopmaak: de tekstopmaak van de website is rustig en makkelijk leesbaar, de lezer wordt niet teveel afgeleid door de vormgeving. De tekst wordt links uitgelijnd, wat rustiger leest en waardoor in één oogopslag duidelijk wordt waar de zin eindigt. Tenslotte zijn we spaarzaam omgegaan met hoofdletters, cursief of vet, dit is moeilijker leesbaar.
- Toegankelijke tekst: de teksten van de website zijn door professionele redacteuren geschreven. Hierbij is vastgesteld wat het doel van de tekst is, wie de doelgroep is en op welke manier we de doelgroep willen informeren. Bovendien zijn de teksten kort en actief geschreven, gericht op de lezer van de website.